FIRMA

HISTORIE

På fagfolkenes side i mer enn 100 år
I 1903 lanserte Fiat sitt første kommersielle kjøretøy: 24 Horse Power. Siden dette har vår historie strukket seg over mer enn et århundre, med et stadig økende utvalg av modeller for å imøtekomme hver enkelt epokes behov. La oss følge denne ferden gjennom de forskjellige årtier for å oppdage hvordan vårt merke ble til, og hvordan det har vokst i takt med utviklingen av våre kjøretøy og deres stigende suksess.

1901 - 1910

1901: På Milano-utstillingen presenterte den nystiftede Fabbrica Italiana Automobili Torino to omnibusser og en revolusjonerende tilhenger til brannbiler. Dette la grunnlaget for lanseringen av det som kun to år senere skulle bli den første ordentlige Fiat lastebil: 24HP.

 

1903: Produksjonen av lette nyttekjøretøy fikk sin start med 24 Horse Power, som hentet sitt navn fra motoreffekten, målt i damp-hestekrefter. Med en moderat størrelse – omtrent samme størrelse som de nåværende biler – tilbød 24HP samme bruk og kapasitet som en virkelig lastbil, med plan i behandlet tre der man kunne transportere opp til 4000 kg gods.
På grunn av 24 HP'ens revolusjonerende egenskaper ble det nødvendig å bygge tre prototyper til forsøk. Det ble utført forskjellige tester, og 24 HP'en bestod dem alle med glans. Selv hæren viste interesse for det nye kjøretøyet.

 

1906: 24HP ble produsert i liten skala, men dens etterfølger, "bilvognen", 18-24HP fikk stor suksess og ble produsert i et betydelig antall.

1911 - 1920

1911–1915: Produksjonen av de første "virkelige nyttekjøretøy" startet.
Økningen i produksjon kom først og fremst i gang på grunn av behovene fra Første Verdenskrig. I denne perioden utgjorde eksporten en viktig del av Torino-virksomhetens omsetning. Militæret ble Fiats beste kunder, og Fiat forsynte snart krigsministeriene i Frankrike, Russland, Hellas og Storbritania med lette nyttekjøretøy.

1911: 1F ble lansert (F stod for “furgone”, dvs. varebil), den første bilen med varebil- karosseri. Med et slagvolum på 1846 cm3 og en lastekapasitet på 500 kg var dette allsidige biler. De var basert på chassiset fra TIPO 1, ideelt til transport på korte avstander. Derfor kjøpte blant annet det britiske postvesenet et stort antall.

 

Samme år: ble den robuste 2F også presentert. Med utgangspunkt i TIPO 2 fra 1910 hadde den et slagvolum på 2813 cm3, en motoreffekt på ca. 20 HK og en lastekapasitet på 1000 kg. Lastebilversjonen med overdekket plan ble benyttet som militær lastebil og gikk i frakt av soldater og materiell. Denne utgaven ble også levert til British Royal Navy.

1921 - 1930

1922: Etter den økonomiske krisen i 1921 begynte forskjellige faktorer å indikere et oppsving. Trafiklovgivningen ble endret (veiavgiften ble endret, og det ble innført nummerskilt for hver provins), og i mars 1923 startet arbeidet på hovedveien mellom Milano og sjøene, den første vei med en egen fil for nyttekjøretøy.

1925: I tråd med de pågående endringene besluttet Fiat å investere kraftig i produksjonen av kommersielle kjøretøy, utvide sortimentet og differensiere utvalget med hensyn til kapasitet, størrelse i volum og motorer. Det var i denne periode betegnelsen "lette nyttekjøretøy” ble etablert som eget begrep.
Forskjellige lette lastbiler som 502F, 503F, 505F, 507F og 509F ble produsert som svar på en stigende etterspørsel etter tilpassede biler til spesifikke arbeids- og transportbehov (inklusive kjøretøy til særlige formål som ambulanser, brann- eller postbiler osv.).

1928: Fiat arbeidet hardt med å fremme veksten av veitransport og støttet planleggingen av strekningen mellom Torino og Milano, hovedveien som skulle forbinde Italias to viktigste produksjons senter. Dessuten ble SAVA (Società Anonima Vendita Autoveicoli) stiftet for å gjøre det mulig og kjøpe biler på avdrag og således fremme salget.

1931 - 1940

Fiat slo seg sammen med andre firmaer i Torino, firmaer som var spesialisert i produksjon av biler, for å optimere produksjonskostnadene og bane vei for en lovende fremtid.

 

1932: Balilla Van, basert på den lille lastebilen 508 ble presentert. Lett, manøvrerbar og enkel å kjøre, "pygmeen" – som den nye bilen ble kalt – representerte den kommersielle versjonen av den berømte Balilla personbilen: komfort, redusert drivstofforbruk, maks. hastighet 75 km/t og en kapasitet mellom 320 og 380 kg. Den ble en stor suksess: det ble produsert 113 .000 Balilla på 5 år inklusiv mange små lastebilversjoner!
Et annet kjøretøy fra denne perioden i vår historie var den første Fiat lastebil med dieselmotor, som var designet spesielt til transport av varer. Det var 621: lastekapasitet på 2250 kg, lukket førerhus med to dører, vinduer som kunne rulles ned, frontrute som kunne åpnes utover, plan med nedfellbare sidelemmer og baklem samt mulighet for å montere metallbuer som kunne dekkes med et vanntett presenningtak.


1934: Utvalget ble utvidet med en 4-sylindret dieselmotor med motoreffekt på 55 HK som alternativ til bensinmotoren på 45 HK. Men det var ikke alt. Den suksessrike 621-serien kunne, i tillegg til diesel- og bensinmotorene, nå også tilby versjoner med elektrisk motor med batteripakken under førerhuset.

1941 - 1960

Første halvdel av 1940 årene: Fiats produksjon falt drastisk, både på grunn av den negative utviklingen krigen tok og på grunn av bombingen som herjet byen Torino, ødela Fiat-fabrikkene og de tallrike tilknyttede små fabrikker. Fiat forstod at den økonomiske utvikling ikke kun berørte de store industriforetak, men også de små selvstendige virksomheter: Butikkinnehavere og håndverkere trengte transportmidler som passet til deres behov, og som kunne transportere små varekolli, prøvekolleksjoner eller utstyr. Denne visjonen ble til virkelighet i 1947.

 

1947: Oppmuntret av de fantastiske salgsresultater med personbilen 1100, besluttet Fiat å fremstille en rekke lette nyttekjøretøy med basis i denne.
Fiat 1100 ALR var en av de første varebilene som ble produsert like etter krigen. Dette gjorde, sammen med unike kvaliteter, at den raskt ble til et av symbolene på det italienske økonomiske mirakel. Utstyrt med en driftssikker motor, ekstremt robuste girkasser og et kraftig og allsidig chassis, som kunne tilpasses de mest forskjellige bruksområder (landbruk, industrien, til transport av personer og materialer), ble Fiat 1100 ALR betraktet som forløperen til de etterfølgende modellene av nyttekjøretøy.

1961 - 1970

1967: Etter suksessen med multipla 600 fornyet Fiat også sitt utvalg av nyttekjøretøy ved å lansere Fiat 238, en stor varebil basert på Primula bilens mekanikk (Autobianchi) med en 1.2 bensinmotor på 44 HK og en maks. hastighet på 105 km/t.
Fiat 238 ble produsert mellom 1967 og 1983. Allerede fra lansering kunne den fås i forskjellige versjoner: kassevogn, planbil, chassis, passasjertransport og ambulanse. Denne filosofien påvirket sterkt og formet de påfølgende Fiat 242 og Fiat Ducato.

1971 - 1980

Midten av 1970 årene: Fiat omorganiserte ved å spesialisere seg i forskjellige sektorer. Produksjonen av nyttekjøretøy ble adskilt fra produksjonen av personbiler. IVECO ble stiftet i 1975 (en viktig etappe i varetransportens historie), og varemerket Fiat lette nyttekjøretøy så dagens lys. Man lanserte modellene 242, 850T, 900T og Fiorino 127 (produsert i Brasil og fortsatt i produksjon i dag).
Fiat 242, som ble produsert frem til 1987, dominerte markedet gjennom ’70-tallet. Den var robust og driftssikker med en lav lasteterskel og et flatt lastegulv. I tillegg ble den også solgt i spesielle versjoner, til f.eks. offentlig og blandet transport og ikke minst den innovative og toppselgende fritidsversjonen bygget om til bobil.
Både Italia og Europa opplevde i disse årene en stigende etterspørsel etter små varebiler til transport i byområdene og mellom byene. Fiats svar var 127 Fiorino, den første lille varebilen produsert i Italia. Fiorino var basert på 127, Europas mest solgte bil, bevarte dens mekaniske egenskaper og komfort og gav den en lastekapasitet på 360 kg pluss fører og en rekke plusspoeng sammenlignet med konkurrentene: en spoiler, skilleveg mot førerhuset (kunne fjernes i seksjoner) og de låsbare bakdørene, som kunne åpnes til 90°.

 

Blant nyhetene i 1978 må vi nevne Panorama-versionen i 238E-serien, en bil med 9 plasser, designet for å imøtekomme det nye markedet for gruppetransport. Den var bygget til å transportere 9 personer, som besluttet å kjøre sammen på arbeide eller ferie med tilhørende drivstoffbesparelse. Dette gjorde at den rakt ble den ideelle bilen til forskjellige sektorer som f.eks. hoteller, bilutleie, organisasjoner og idrettslag.

1981 - 1990

1981: Det var det år, da produksjonen av en nyskapende varebil startet, Ducato x2/12. Den nye modellen, som hadde blitt utviklet i et prosjekt fra 1978, hadde som mål å skape et lett nyttkjørtøy som skulle bli en suksess i hele Europa. Ducato x2/12 ble efterfulgt av Ducato x2/30. Ikke alene ble målet nådd, men resultatet oversteg alle forventninger. Bekreftelsen på denne suksessen er at modellen stadig produseres mer enn 25 år etter.
I 1981 ble også Fiorino pick-up utviklet for å imøtekomme det stigende behov for enda større utvalg av nyttekjøretøy, fra kassevogn til pick-up.

1991 - 2000

1990 tallet ble Ducato efterfulgt av andre suksessrike modeller som: Scudo, Doblò og Van-versioner utviklet fra personbilmodeller.

 

1995: Scudo ble lansert for å tilby et nyttekjøretøy til fagfolk som søkte en kompakt varebil med lastekapasitet, men med en personbils kjørestil.

2000: Doblò, som blir produsert i Tyrkia, ble lansert på det italienske markedet og i andre land i 2001. Den ble omgående en kjempesuksess.
Pick-up-konseptet ble også utviklet – det ble skapt i 1981 med Fiorino - med lanseringen af Strada*, Palio-familiens pick-up. span>

2001 - 2010

Fiat Professional fortsatte med å vokse. Konsernet fornyet fullstendig sitt sortiment og lanserte nye modeller.

 

2006: Året for lanseringen av Ny Ducato. Moderne, markant design, komfort og egenskaper av høyeste klasse, forbedret telematikk- og sikkerhets utstyr, lave vedlikeholdsomkostninger og tallrike anerkjennelser fra den internasjonale presse som beste kjøretøy for bobilombygginger.
Samme år ble Doblò Cargo tildelt den prestisjefylte prisen "International Van of the Year 2006" takket være sitt originale design, de nye versioner med lang akselavstand, de fantastiske Multijet- dieselmotorene og Natural Power naturgass motorene samt økt lastekapasitet og lastevolum

2007: Den Nye Scudo ble lansert, et kjøretøy som kunne forene en personbils egenskaber (ytelser, håndtering og komfort) med de som er mer typiske for et nyttekjøretøy (kapasitet, enkel innlasting, driftssikkerhet). Den Nye Scudo kompletterte den foregående versjons sterke sider med et sortiment av kjøretøy til persontransport.


2008: Året for Ny Fiorino*: skapt for å oppfylle alle de nyeste behov i forbindelse med varetransport i byene, spesielt tilpasset til de som tilbringer mange timer i bilen eller som skal foreta leveringer (som f.eks. håndverkere, vedlikeholdspersonale, serviceselskaper eller budleveringer). Unik, innovativ med en original og dynamisk stil, romslig og kompakt, enkel å laste, smidig i trafikken og rimelig vedlikehold. Alt dette gjorde at den Nye Fiorino ble tildelt den prestisjefylte prisen International Van of the Year 2009, en internasjonal anerkjennelse for et sikkert og manøvrerbart kjøretøy, som kan "nå det, som andre ikke kan”.

2010: Ny Doblò Cargo er den helt store stjernen. Opp til 4,6 m3 i volum, kapasitet på 1 tonn og et lasterom på opp til 3,4 meter i lengden; NEDC-forbruk på 4,8 liter/100 km, rekkevidde på 1250 km og CO2 utslipp på bare 126 g/km med 1.3 Multijet II Euro 5-motor på 90 HK; den eneste i segmentet med Bi-link fjæroppheng. Varebilen som slo alle rekorder ble Van of the Year 2011.
Fiorino modell år 2011 ble også lansert etter å ha fått fornyet motorene, designet, innvendige stoff,og karrosserifarger.
Den Nye Doblò Cargo – nå også med mulighet for Natural Power naturgass - ble premiert som Europe’s Van of the Year i 2011.

2011 - Oggi

2011: Igjen et år for Ducato, med ankomsten av siste versjon. Ducato har nå vært en bestselger de siste 30 år med sine 5 generasjoner og utallige suksesser: Over 2,2 millioner biler har blitt solgt i verden siden 1981 til i dag. Den nye Ducato fortsetter med å markere seg for sitt originale design og har et helt nytt utvalg av motorer bl.a. 4 nye Euro 5 turbodiesel-motorer med direkte Multijet innsprøyting, med motoreffekter fra 115 til 177 HK kombinert med 5 eller 6 gear med rekord lavt drivstofforbruk og lave CO2-utslipp (fra 6,4l/100 km og 169 g/km)

Doblò, kjøretøyet som slår alle rekorder, forbløffer stadig. Den fås nå i Work-Up-versjonen, en pålitelig og robust arbeidskollega, som kan skryte av det beste forhold mellom størrelse og kapasitet. Dens styrke er dens plan i plywood: 2,3 m langt, 1,82 m bredt og 4 m2 overflateareal, hvor det kan lastes opp til 3 europaller eller 33 fruktkasser, så det er plass til all din last., kjøretøyet som slår alle rekorder, forbløffer stadig. Den fås nå i Work-Up-versjonen, en pålitelig og robust arbeidskollega, som kan skryte av det beste forhold mellom størrelse og kapasitet. Dens styrke er dens plan i plywood: 2,3 m langt, 1,82 m bredt og 4 m2 overflateareal, hvor det kan lastes opp til 3 europaller eller 33 fruktkasser, så det er plass til all din last.

2012: den Nye Fiat Strada* ble lansert som arving til det ledende kjøretøyet på det søramerikanske marked for lett transport. Og ikke bare det: med hele 127.800 solgte biler i verden var Strada* i 2011 den nest mest solgte Fiat Professional modell etter Fiat Ducato. Nye Doblò XL bringer Doblò enda et skritt foran. Det høye taket i kombinasjon med den lange hjulavstanden gir et unikt volum i sitt segment, 5 kubikkmeter, i kombinasjon med en nyttelast på 1.000 kg Det høye taket er godt integrert i bilformen, noe som gir en elegant og strømlinjeformet løsning. Bakdørene gir full tilgang til lasterommet, slik at de 5 m3 er fullt utnyttbare for last.



*Selges ikke i det norske markedet.